ویژگی های سبک استاد شحات محمد انور (صوت ولحن)
نوشته شده توسط : طاها
اگر بخواهیم ویژگی های سبک استاد شحات محمد انور رو به طور خلاصه و البته نه به صورت کاملا فنی و مو شکافنه بررسی کنیم چند نکته وجود دارد:

اولا اینکه سرعت تلاوت استاد شحات محمد انور با آن ویژگی هایی که در صدای ایشان وجود دارد یک نوع تناسب و همگونی ایجاد کرده است که در واقع منجر به یک طمانینه و وقاری در سبک ایشان شده که در قراء ماقبل ایشان کمتر سابقه داشت بگونه ای که زنگ و طنین ایشان در پرده های بم و توسط و اوج و همچنین انعطافی که در صدای ایشان بود با سرعت و دوری که در تلاوت خودش ارائه میکرد به خوبی عجین شده و یک آرامش بسیار مطلوبی رو در هنگام خواندن به شنونده القا می کرد

مقطع _1

دومین موضوعی که قابل ذکر هست در مورد سبک ایشان ،گرچه برخی معتقدند که سبک استاد شحات انور از بعضی قراء ماقبل خودش گرفته شده است قاریانی همچون استاد سعید عبدالصمد زناتی و استاد محمد احمد شبیب،اما همانگونه که در سبک تلاوت منشاوی هااستاد محمد صدیق یک تحولی رو ایجاد کرد و این سبک رو از پدر و برادرش متمایز کرد استاد شحات محمد انور نیز سبکی را ارائه کرد که نمیتوانیم بگوییم که کاملا بر گرفته از قراء ماقبل خودش یعنی استاد سعید زناتی و احمد شبیب بوده است گر چه شباهتی میان اینها وجود دارد بنابر این سبک استاد شحات انور ویژگی های خاص خودش را دارد گرچه همه اینها متعلق به مکتب شرقیه هست که قاریان همانند استاد محمد الیثی ،استاد متولی عبدالعال و بسیاری از این اینها متعلق به مکتب شرقیه یعنی استان شرقیه هستند اما واقعا نکاتی در سبک ایشان هست که سبکشان را از بقیه متمایز می کند

مقطع _2

ثالثا یکی از مواردی که میشه گفت که از قرا مشابهش کمتر دیده شده و در این سبک به وفور یافت میشود ابداع و خلق قفلاتیست که پیش از خود استاد شحات محمد انور و قبل از خود او ماشاهدش نیستیم استاد شحات یکی از مبدعین طراز اول در مصر است

مقطع_3

رابعا وارد کردن برخی از نغمات جدید که پیش از استاد شحات محمد انور یا کمتر شنیده شده بود یا اصلا اجرا نشده بود برای مثال مقام ماهور که یکی از مقاماتی است که در فضای مقام راست خوانده میشود که جنس بالای آن عجم و جنس پایین آن راست است برای اولین بار شحات در تلاوت خودش آورد یا نوع بیاتی که ارائه می کند کاملا متفاوت است از بیاتی که از قراءماقبل او مشاهده می کنیم

مقطع _4  مقام ماهور                    مقطع _5   مقام بیات

خامسا استفاده از تحریر ها در فضاهایی است که وقتی انسان یک نغمه ای رو از این استاد گوش می دهد احساس می کنه که این تحریر با فضای نغمه عجین شده و اگر شما تحریر رو از اون نقطه از لحن اجرا شده بردارید مثل اینکه یک خلا ای در لحن ایجاد میشه در حالی که میبینیم در بعضی از قراء که زیاد از تحریر استفاده می کنند و این تحریر هارو در هر موضعی در نغمه و کلمه ایجاد می کنند به طوری که نبود اون تحریر ها ضربه ای به اصل اون نغمه نمیزنه و لی استاد شحات محمد انور و برخی قراء دیگر مثل استاد محمد عبدالعزیز حصان دقیقا به صورت هدفمند و با تدبیر از تحریر ها استفاده می کنند به گونه ای که انسان احساس لذت بیشتری از ارائه تحریر ها در تلاوت او بهش دست میده

 مقطع _6





:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 9 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: