برداشتی از تلاوت سوره روم-ضحی-شرح-حمد-بقره-قسمت دوم
نوشته شده توسط : طاها

بسمه تعالی

برداشتی از تلاوت سوره روم-ضحی-شرح-حمد-بقره-قسمت دوم

در ادامه تحلیل این تلاوت ،در ابتدای سوره ضحی،ابتدا مقام بیات در بسم الله و ادامه آن در مقام صبا تلاوت می شود.نکته حایز اهمیت از نظر حقیر این است که در این آیات استاد منشاوی به زیبایی از تکنیکی استفاده می کنند به نام بستن صدا،یا کم کردن ولوم صدا،که برای زیبا سازی صوت،کم کردن فشار از روی صدا و اجرای سالم و زیبا بسیار مفید است.به طوری ایشان در بعضی موارد بدون اینکه تغییری در درجه صوتی خود بدهند،قدرت صدا را کم می کنند.این امر مخصوصا در زمان هایی که صدا آماده نیست(مثل این تلاوت) بسیار مهم و حایز اهمیت است.

برای مثال به "ماودعک ربک" دقت کنید.

در نفس بعدی گریز بسیار زیبایی به مقام بیات داریم.استفاده از ولوم صدا در این نفس نیز به زیبایی مشهود است و میتوانید به تحریر زیبای "ضآلا فهدی" دقت کنید که با بستن صدا به لطافت هرچه تمام تر اجرا میشود.برای حقیر هر بار که این نفس را می شنوم حال و هوای تلاوت استاد عبدالباسط تداعی می شود.

پس از اجرای چند نفس بم،استاد مقام نهاوند را اجرا میکنند.نکته بسیار جالب در نهاوند خاص استاد منشاوی این است که با وجود اینکه نهاوند از مقام های اصطلاحا شاد قرآنی محسوب میشود،استاد حتی بعضا در اجرای این مقام نیز حزن خاصی دارند،بر خلاف استاد مصطفی اسماعیل که بعضا با شادی بسیار زیبایی این مقام را اجرا کرده اند.میتوانید برای چشیدن این زیبایی حزن آلود تلاوت معروف سوره غافر استاد را استماع فرمایید.

البته اینجا اینطور نیست و استاد بسیار فرح انگیز و شاد این مقام را تلاوت میکنند و تا پایان سوره شرح این مقام را ادامه می دهند.

استاد سوره حمد را با مقامی آغاز میکنند که به عراق معروف است.بنده از ریشه دقیق این مقام اطلاعی ندارم اما یکی از قاریان خوب استان گیلان به بنده فرموده بودند این مقام از ترکیب سه گاه و بیات به دست می آید.استاد منشاوی در اجرای این مقام هیجان خاصی را القا میکنند.

البته اجرای این مقام در پرده های پایین توصیه نمی شود چون انتهای آن خیلی بم می شود و از زیبایی آن می کاهد.

استاد پس از آن وارد رست می شوند و باز هم به شیوه معروفشان انتهای سوره حمد و ابتدای سوره بقره را در رست می خوانند.

راجع به سومین باری که استاد «غیر المغضوب علیهم ....الم» را در اوج می خوانند باید بگویم این نغمه ای است که استاد بسیار در این جا این نغمه را خوانده اند.راجع به این که این نغمه در چه گوشه و مقامی است بنده اطلاع دقیقی ندارم.گمان میکنم که نوعی جواب جواب مصطلح یا حتی بالاتر از جواب جواب مقام رست باشد.خوشحال میشوم عزیزانی که اطلاع دقیق تری دارند بنده حقیر را محروم ننمایند.

ادامه تلاوت در مقام رست تلاوت می شود.بسیار سوزناک و زیبا و به شیوه معروف استاد منشاوی در پرده های بم برای فرود...

به حالت خاص صدای استاد در این فراز ها دقت کنید.

پایان تلاوت در آیه 5 در بیات است.خروسک ها و تباکی استاد در اولئک واقعا فوق العاده است.

نکته ای که به نظرم می رسد اضافه کنم این است که عزیزان توجه داشته باشند طبق نظر مذهب شیعه،بسم الله جزو سوره حساب می شود و در جریان هستم که از نظر برخی مراجع بزرگوار(از نظر همه اطلاع ندارم) گفتن بسم الله در ابتدای به هر سوره به غیر از سوره توبه واجب است.استاد منشاوی در این جا به احتمال قوی یا به روایت دیگر تلاوت کرده اند یا اینکه در فقه اهل سنت بسم الله وجوب ندارد که بنده اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

با عرض پوزش از زیاده گویی

التماس دعای فرج

هدیه محضر حضرت ولی عصر(عج) صلواتی بفرستید.

لینک دانلود تلاوت از سایت دانلود تلاوت قرآن

صفحه دانلود





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 12 آذر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: